Sonia-Gaya vertaa suomalaiseen koulujärjestelmään SUR-lehdessä

Sonia Gaya: «Vamos a evaluar las políticas educativas; lo que no funciona hay que cambiarlo»

SUR-lehden artikkeli 24.9.2017 viittaa suomalaisten asenteisiin koulua kohtaan.

Habla de mayor proximidad en la educación, ratios menores, más profesores, menos alumnos, ¿es un ideal, como el de la escuela finlandesa?

-No me gusta la comparación, porque habría que extenderlo a la sociedad, la cultura. El prestigio que tiene el profesorado en Finlandia no es el de España, o su sistema de evaluación, por empezar por ahí. Estoy convencida de que la educación es cuestión de todos, luego unos tenemos más responsabilidad que otros. Si la labor docente se prestigia permanentemente allí pueden hacer muchas más cosas. Ese no es el caso que tenemos en España. Es difícil extrapolar solo una parte. El cambio social empieza desde la escuela, que es la herramienta, pero si me planteara ir a un modelo educativo finlandés tendría que estar aquí 20 años por lo menos.

Reportaasissa viitataan siihen, kuinka koulussa tarvittaisiin enemmän läheisyyttä, läksyjen antamista pienemmissä erissä, enemmän opettajia oppilasta kohden jne.

Opettajien ja koulutuksen arvostus pitäisi saattaa kohdalleen. Kyse ei ole vain koulusta, siitä, mitä siellä tapahtuu. Koulutus on kaikkien asia. Hän myös pohtii sitä, miksi PISA-tulokset alakoulun puolella olivat lupaavia, mutta eivät enää yläkoulun puolella. Hän vaatii uudistuksiin pitkäaikaisuutta, jolloin tulokset pääsisivät paremmin näkyviin.

Kannattaa lukea koko reportaasi.

Sonia Gaya Sanchez on Andalusian hallituksen koulutuksesta vastaava henkilö ja hän toimi vuoteen 2016 asti Suomen OAJ:ta vastaavan liiton pääsihteerinä.